Jak psát nadpisy, které spolehlivě přitáhnou čtenáře?

Nadpis je první a možná také jediná věc, kterou můžete udělat dojem na potencionálního čtenáře. Bez nadpisu nebo názvu příspěvku, který mění hledače ve čtenáře, je zbytek celého článku nepotřebný.

Nadpis ale může zvládnout více než jen přitáhnout „čtenářovu“ pozornost. Skvělé nadpisy umějí také komunikovat a nastínit obsah cílovému publiku a umí vtáhnout čtenáře okamžitě do hlavní části (stati) příspěvku.

Ve své podstatě, přesvědčivý nadpis musí slibovat nějaký druh odměny nebo prospěchu pro čtenáře a tuto odměnu nebo výhodu vyměnit za čtenářův čas, který čtením našeho příspěvku stráví.

V „Příručce Copywritera“ uvádí Bob Bly osm časem ověřených a otestovaných kategorií titulků, které svádí k akci a pomáhají k prodeji.

Přímé nadpisy jdou přímo k jádru věci bez nějaké velké snahy tvářit se chytře. Představit si pod tím můžete nadpisy typu: Hedvábné blůzy se slevou 30%. Nadpis je jasně mířený na prodej výrobku se slevou. Přímý nadpis článku by vypadal také třeba takto – 10 SEO tipů pro váš web zdarma.

noviny

Nepřímý nadpis vyžaduje trochu jemnější přístup. Využívá zvědavosti k vyvolání otázek ve čtenářově mysli a na tyto otázky dává odpověď v průběhu celého článku. Občas se také využívá dvojsmyslu, což je v některých situacích také výborné řešení.

Např. článek můžeme pojmenovat „Čerstvá návnada funguje nejlépe“ a přitom vůbec nemáme v úmyslu psát o rybaření, ale o publikování čerstvého obsahu, který pro čtenáře funguje jako magnet.

Nadpis obsahující novinky. Tento způsob je na první pohled zřejmý, pokud jsou novinky…no opravdu novinky. Oznámení o novém produktu vylepšené verzi, nebo zásadní události z vašeho oboru podnikání jsou typy obsahu, který pod novinky můžeme zařadit.

Dalším typem nadpisů jsou nadpisy s počátečním slovem JAK. Tyto nadpisy můžeme vidět často jak v online světě, tak i v offlinu a jediným důvodem je to, že tyto nadpisy fungují opravdu jako kouzlo.

Mnoho reklamních a komerčních copywriterů a spisovatelů tvrdí, že pokud začnete nadpis článku slovem jak, nemůžete vlastně napsat špatný nadpis. Příkladem může být třeba nadpis tohoto článku 🙂

Nadpisy které mají na konci otazník, v sobě musí obsahovat víc než jen strohou, nezajímavou otázku. Musí to být otázka, se kterou se dokáže čtenář ztotožnit nebo na kterou se chce dozvědět odpověď.

Příkladem může být třeba nadpis, který se ptá: „Zavíráte si dveře do koupelny i pokud víte, že jste jediný člověk v bytě? Nebo další příklad, který se hodně používá v oblasti výdělků na internetu: Kdo další chce zbohatnout pomocí internetu?

Takzvané příkazové nadpisy jsou takové, které čtenáři jasně sdělí, co se od něj očekává. První slovo by mělo mít jasnou výzvu k akci, jako třeba „Přečtěte si tento článek dnes, zítra už bude pozdě“ nebo „ Stáhněte si zdarma mp3 nahrávku, šanci máte pouze dnes“.

Další efektivní techniku při tvorbě nadpisů pracovně nazývám dej důvod proč. Obsah článku se může skládat z číselného seznamu vlastností produktu nebo tipů na jeho praktické použití a toho se můžeme chytit také v nadpisu.

Rage-why

Příkladem může být nadpis „200 důvodů, proč je Open Source lepší než Micorsoft“. Není potřebné doslova využít slov „důvod proč“. Tato technika je ve skutečnosti základem strategie za všudypřítomnými blogovými příspěvky typu „8 způsobů, jak přivést návštěvnost na svůj blog“.

A nemůžeme se divit, že tyto seznamy fungují velmi spolehlivě. Lidé hledají jasné a strukturované odpovědi na své otázky a tento typ nadpisů jim hned odpovídá na to, co obnáší se tyto odpovědi dozvědět.

A nakonec tu máme tvz. recenzní nadpisy, které jsou také velmi efektivní protože prezentují nezávislý důkaz, že váš produkt/služba přináší spotřebiteli hodnotu.

V tomto případě využijeme slov, které o našem produktu prohlásil někdo jiný, třeba náš zákazník a použijeme jeho slova v nadpisu. Nezapomeňte také použít uvozovky, aby čtenář ihned poznal, že čte názor někoho nezaujatého a jehož pokračování najde v těle samotného článku.

Příkladem takového nadpisu může být „První věc, do které se každé ráno začtu je magazín Forbes, říká inovátor a vizionář a podnikatel Elon Musk“.

aurin

Nadšenec do internetového podnikání, díky němuž může každý pracovat na vlastních snech, aby se dříve nebo později staly skutečností.

1 Comment

  • Tento článek je velice přínosný, a to říkám, protože je především přínosný z hlediska SEO! Správná hierarchie má na samotné vyhledávání vliv, protože pokud by se začínalo H2 tak by daný web byl vyhledávači hodnocen jako „nedůvěryhodný“ (nevím jestli je to správná formulace), potom je potřeba řešit ještě obsah webu (tady se o tom píše pěkně: https://www.mediaunit.cz/content-marketing)

Napsat komentář