Jak úspěšně podnikat v e-commerce v roce 2017

 

V našem malém českém rybníčku je e-commerce byznys (fyzické produkty prodávané online) velmi oblíbený, což dokazuje počet zhruba 38 000 e-shopů. Chcete si založit nový, vlastní e-shop a nevíte jestli se do toho pustit? Nedivím se.

Napadá vás určitě spousta otázek.

Má vůbec dnes smysl zakládat nový e-shop?

Bude mít nějakou šanci na úspěch?

Jaké technické řešení zvolit?

Dnes je všude plno konkurence, půjde se prosadit?

Jaký typ e-shopu postavit?

Kde hledat dodavatele?

Budu prodávat vlastní produkty?

Množství informací a možností, které jsou dnes k dispozici může vést k „analysis paralysis“, která člověka to spíše odradí, než aby z toho nějak těžil.

I proto vznikl tenhle článek, který má za cíl přehledně popsat způsoby založení e-shopu a výhody a nevýhody jednotlivých řešení.

Nicméně pokaždé, když se bavím s lidmi, kteří by se do tohohle byznysu rádi pustili a snažím se nasměrovat jejich zápal pro věc, dostávám se na tenký led.

Určité typy e-commerce podnikání jsou velmi snadné na rozjezd ale zároveň je mnohem těžší s nimi vydělat zajímavé peníze. Na druhé straně jsou tu formy e-commerce byznysu, který má určité vstupní bariéry, ať už se jedná o vaše skills nebo o počáteční investici, ale tyto druhy zase přináší výraznější zisky.

Na jednu stranu je tedy velmi jednoduché, téměř bezrizikové a finančně nenáročné začít s e-commerce podnikáním.

Na druhou stranu, ÚSPĚŠNĚ podnikat v e-commerce obnáší tvrdou práci, vytrvalost a také trochu štěstí.

e-shop

Jakmile se zmíním, že k úspěchu v e-commerce je tak, jako všude jinde potřeba tvrdá práce, pečlivost a někdy trochu odříkání, spoustu zájemců to odradí.

Nicméně pokud zdůrazním, že začít podnikat v e-commerce je strašně jednoduché, vytváří to v lidech nereálná očekávání létajících pečených holubů přímo do úst „podnikatele“.

Takže jaký je vlastně ten správný přístup, jaký je správný model e-commerce?

Porovnání nejpoužívanějších e-commerce modelů

Ještě předtím, než vypíchneme výhody a nevýhody jednotlivých e-commerce modelů, je potřeba zdůraznit, jak byste měli o podnikání na internetu obecně uvažovat.

Nikdy byste neměli začínat nový projekt jen kvůli tomu, že je jednoduché ho spustit. Místo toho se zaměřte na věci jako jsou dlouhodobá udržitelnost podnikání, pravděpodobnost úspěchu, rizika atd.

S tím jak si budete pročítat následující e-commerce modely zjistíte, že:

některé z těchto obchodních modelů je velmi snadné spustit, nevyžadují kapitál, mají nízké provozní náklady atd.

některé z těchto obchodních modelů jsou příliš konkurenční

některé z těchto obchodních modelů vyžadují určitou investici na začátku

některé z těchto obchodních modelů vyžadují zásoby, sklady, webové stránky atd.

Nicméně abychom si tyhle faktory nějak utřídili a změřili, budu jednotlivé kritéria hodnotit jako ve škole známkami od 1-5, kde 1 značí nejlepší podmínky.

Jednoduchost spuštění – Jak snadné je nastartovat právě tento e-commerce model, jsou potřeba nějaké technické znalosti, počáteční investice atd.

Rychlost zisku – jednoduše jak rychle je možné vydělat peníze

Dlouhodobá udržitelnost a rizika – jak odolný je váš byznys model, jaké mu hrozí rizika a jaký je jeho potenciál do budoucnosti

Míra konkurence – jak těžké bude prosadit se a jak těžké bude pro ostatní konkurovat vám

 

Velkoobchodní nákup s prodejem na vlastním webu

ecommerce

 

Nákup zboží u velkoobchodních dodavatelů a jejich následný prodej se ziskem na e-shopu je nejklasičtější prodejní model.

Celý proces je poměrně jasný, marže se pohybují různě, od 10% až po 100 a více procent, pokud narazíte na neobsazenou niku a kvalitního, levného dodavatele. Průměrně se ale marže pohybují někde kolem 50%.

Nejdříve se musíte postarat o vybudování e-shopu. Můžete zvolit buďto nějaké řešení na míru, které nabízí třeba služba Onás.cz,  neboo si zdarma můžete vyzkoušet postavit nový e-shop na webu Tvůjeshop.cz. Další možností je postavit si vlastní e-shop, třeba na wordpressu. K tomu budete v první řadě potřebovat hosting a doménu. Vše pořídíte za pár korun ročně například u Wedosu.

Pokud se chcete před budováním e-shopového podnikání naučit opravdu vše, zúčastnit se můžete kurzu 

Pokud zvolíte tento způsob prodeje výrobků, budete mít na starosti veškerou manipulaci se zbožím, od jeho nákupu, uskladnění, balení a odeslání zákazníkovi. Pro přepravu je samozřejmě možné využít i externích logistických firem.

Stejně jako u ostatních forem e-commerce prodeje se nevyhnete vyhledávání a kontaktu s dodavateli. Získáte tak během chvíle přístup k hromadě produktů, které můžete na svém e-shopu prodávat.

Množství velkoobchodních dodavatelů nepodmiňuje spolupráci odběry v tisících kusech a tak se v klidu dostanete na pěknou velkoobchodní cenu i při odběru zboží v hodnotě několika tisíc.

Nejlepší vlastností tohoto obchodního modelu je, že máte plnou kontrolu nad celým procesem a budujete vlastní obchod/značku.

Na druhou stranu soutěžíte s konkurencí, která může prodávat naprosto stejné výrobky jako vy, což může být v určitých segmentech dost obtížné.

Hodnocení tohoto obchodního modelu je tedy následující:

Jednoduchost spuštění – 3 – musíte si najít vhodného dodavatele a spustit vlastní webové stránky s e-shopem

Rychlost zisku – 4 - bude potřebovat zaplatit za reklamu a získat traffic, průměrné marže jsou 50%

Dlouhodobá udržitelnost a rizika – 2 – budujete si svůj vlastní e-shop, máte vše pod kontrolou, ale čelíte cenovému tlaku ostatních prodejců a velkých hráčů, jako třeba Aukro, Kasa, Mall atd.

Míra konkurence – 3 – najít dodavatele s jedinečným zbožím může být dost obtížné. Budete se muset od konkurence nějak odlišit, třeba obsahovým marketingem

 

Prodej vlastních (PLR) výrobků na svém webu

vlastní e-shop

 

Jedna z nejlepších voleb. Prodej vlastních, nebo vlastních White Label nebo PLR produktů je z dlouhodobého hlediska nejlepší model e-commerce podnikání.

Pro ujasnění vlastními výrobky mám na mysli vámi navržené a vytvořené výrobky, jaké najdete třeba na webu Festpack.cz

Druhou variantou je prodej PLR, nebo White Label produktů. Co je to PLR nebo White Label? Jednoduše jsou to již vytvořené produkty, které si necháte opatřit vaší vlastní značkou. PLR značí Private Label Rights. Pokud máte přístup k takovým produktům, můžete je upravit dle vlastního uvážení (změnit obal, grafiku atp.)

White Label produkty fungují na podobném principu. Je potřeba vyhledat firmy, které se produkci white label produktů věnují a kontaktovat je se svým požadavkem.

Můžete si takto třeba nechat vyrobit kosmetické produkty, které opatříte svou vlastní značkou. Můžete zasahovat do složení produktů, kvality materiálů atd.

Tento obchodní model tedy vyžaduje zajištění produkce vlastních výrobků, provoz vlastního e-shopu a přivedení návštěvníků na stránky.

Stejně tak jako prodej vlastních výrobků na on-line tržištích, i jejich prodej na vlastním webu vyžaduje kapitál a nějakou počáteční investici do vývoje a zhotovení výrobků.

V souběhu s tím však takto postavený obchodní model vytváří podmínky pro prosperitu a dlouhodobou udržitelnost takového podnikání.

Pokud tedy prodáváte vlastní (PLR nebo White Label) produkty na svém webu, máte absolutní kontrolu nad vším.

Cenotvorba je plně ve vaší režii, sami rozhodujete o tom, jak bude výrobek vypadat, jaké bude mít složení, grafickou podobu, obal, kolik variant bude atp. Bez toho, aniž byste čelili nějakému riziku, že vám třeba Aukro nebo Amazon zablokují účet kvůli marginálním pochybením.

V dlouhodobém horizontu, pokud máte vůli na svém projektu pilně pracovat, se jeví prodej vlastních výrobků na vlastním e-shopu jako nejlepší a nejbezpečnější způsob e-commerce podnikání.

Jednoduchost spuštění – 5 – produkce výrobků je na vás. Případně musíte navázat spolupráci s dodavatelem PLR (white label) produktů a velmi konkrétně vysvětlit vaše požadavky a dodat podklady, aby byl výsledný produkt podle vašich představ

Rychlost zisku – 3 – opět budete pravděpodobně muset získat návštěvníky z placené reklamy a dalšími marketingovými aktivitami udržovat návštěvnost. Marže se pohybují ve vyšších desítkách procent – 60,70, 80% jsou standardní výše zisků

Dlouhodobá udržitelnost a rizika – 1 – jako vlastník e-shopu, na kterém nabízíte produkty pod vlastní značkou máte absolutní kontrolu na vším

Míra konkurence – 1 – jelikož máte plnou kontrolu nad tím, jak vaše výrobky vypadají, z čeho jsou složené a kde je prodáváte, je mnohem jednodušší odlišit se od konkurence ( pokud vůbec nějaká bude ).

 

Dropshipping na vlastní webové stránce

dropship

 

Pro ty z vás, kteří nemají jasno v tom, co to ten dropshipping vlastně je, mám jednoduché vysvětlení. Dropshipping je obchodní model, ve kterém na vlastních webových stránkách prodáváte nějaké produkty, ale nestaráte se o jejich nákup, uskladnění a distribuci k zákazníkům.

Namísto abyste se všechny tyto činnosti starali vy, objednávku z e-shopu přepošlete prodejci (často se to děje automaticky) a ten se již o zabalení a odeslání zboží zákazníkovi postará.

Dropshipping má tedy jasné výhody:

žádné zásoby – nemusíte nakupovat zboží do zásoby a držet ho ve skladu, toto zajišťuje váš partner

žádné plnění objednávek – objednávky z vašeho e-shopu jsou přeposlány prodejci a ten je povinný objednávku odbavit

velmi nízké počáteční náklady – vše co potřebujete je základní e-shop, který pořídíte za pár stovek měsíčně

nízké provozní náklady – stačí udržovat funkční systém a počítat s nějakým rozpočtem na reklamu a odměnou pro člověka, který bude řešit reklamace

jednoduchý začátek – pokud použijete třeba služeb Fastcentriku, nebo dropshipping.cz, začít můžete během pár minut

Jak tedy celý proces spuštění dropshippingového obchodu vypadá?

V první řadě se musíte rozhodnout, zdali využijete pomoc a nabídku nějaké z dropshippingových služeb (Fastcentrik, Dropshipping.cz) nebo zdali si najdete svého dropshippingového dodavatele sami.

Jakmile budete mít vybraného svého dodavatele a budete schválení jako retailer/maloobchodník, získáte okamžitě přístup k množství zboží, které můžete na vašem e-shopu prodávat.

Napojení vašeho e-shopu a mateřského probíhá přes tvz. XML Feed. To je možné buďto pomocí placeného pluginu XML import & export, nebo vám s tímto propojením pomůžou právě výše zmíněné služby.

Při prodeji formou dropshippingu máte plnou kontrolu nad svým e-shopem a budujete jeho pověst a značku. Odpadají ostatní starosti se zbožím, takže se můžete plně věnovat propagaci e-shopu.

Na druhou stranu nevýhodou prodeje formou dropshippingu jsou nižší marže, které se pohybují cca od 1% (elektronika) do 30%. Výsledkem toho je omezený budget na reklamu, nebo úplnná nemožnost využívat třeba PPC reklamy, které jsou poměrně drahé a náklady na ně mohou převýšit profit z prodaných výrobků.

Navíc se nevyhnete soupeření s e-shopy s vlastními zásobami, u kterých jsou většinou vyšší marže, takže na vás bude vyvíjen tlak i z této strany. Také nemáte možnost na rozdíl od klasických e-shopů s nakoupenými zásobami pracovat s cenami.

A protože prodáváte zboží někoho jiného, nemáte kontrolu nad skladbou zboží ve vašem e-shopu. V momentě, kdy se váš prodejce rozhodne skočit s některým výrobkem, hádejte co se stane? Samozřejmě nebudete mít možnost ho prodávat dále ani vy.

Další nevýhodou, kterou v sobě dropshipping skrývá je tvz. přenesená zodpovědnost. Ačkoli za správné balení a včasné odeslání zákazníkovi je odpovědný prodejce, případné reklamace vyřizujete vy.

Takže pokud prodejce odešle nesprávné nebo poškozené zboží, odešle ho pozdě, vysvětlovat zákazníkovi to budete muset vy, aniž byste chybu způsobili.

Věnujte tak prosím velkou pečlivost výběru dodavatelů, ujasnění si kontaktní osob a všech detailů spolupráce. Špatně zvolený partner vám může dlouze budovanou pověst pěkně pošramotit.

Občas nastanou také problémy se zbožím. Může se stát, že prodáte zboží, které už nebude mít partner na skladě. Ujistěte se, že máte propojený váš e-shop s jeho skladem přesně – synchronizace musí být téměř okamžitá.

Jak můžete vidět, dropshipping skýtá výhody ale i nevýhody. Největším problémem je asi křehkost celého byznysu, která stojí a padá společně s prodejcem. Partner vám může kdykoli vypovědět smlouvu.

Může přestat dodávat určité produkty. Může být nespolehlivý, může pozdě odesílat zásilky atd. A hádejte kde pak jste?

Kvůli nízkým maržím pro vás budou nedostupné především PPC systém Adwords a Sklik a tudíž budete těžce závislý na jiných marketingových aktivitách a především na návštěvnosti z vyhledávání. Investici do kvalitního obsahu se nevyhnete.

Tak pojďme shrnout tento prodejní model podle našich kritérií:

Jednoduchost spuštění – 2 – potřebujete jen zprovoznit webové stránky a napojit je na vybraného dodavatele

Rychlost zisku – 4 – jelikož si pravděpodobně nebudete moci dovolit placenou reklamu, dostat se na dobré pozice ve vyhledávání bude nějakou dobu trvat

Dlouhodobá udržitelnost a rizika – 3 – ačkoli budujete vlastní e-shop a brand, stále jste životně závislý na svém prodejci, Googlu a Seznamu

Míra konkurence – 4 – nízké marže a množství konkurenčních e-shopů, které prodávají stejné nebo podobné zboží vás bude stát hodně úsilí, aby jste prosperovali

 

Vlastní affiliate e-shop

affiliate e-shop

 

Co je to affiliate marketing si můžete přečíst třeba v tomhle článku, nebo pokračovat tady, kde se dozvíte neméně zajímavé informace o strastech a slastech provozování affiliate e-shopu.

Affiliate je obecně druh marketingu, kdy získáváte odměnu za to, že přivedete zákazníka jinému prodejci. Je to jako když řeknete známému o vaší dobré zkušenosti s nějakým produktem a on si ho půjde koupit.

V tomhle případě jste pomohl známému, ale vaše odměna je nula. Pokud to samé uděláte online, člověk který přes váš affiliate odkaz nakoupí vám přinese odměnu v podobě provize.

Vaše stránky fungují jako marketingový kanál skrze který proudí návštěvníci na stránky prodejců, kde nákup dokončí. Vy sami na svých stránkách nic neprodáváte.

Od návštěvníků stránek nevybíráte žádné peníze. Vše se děje již na stránkách prodejce, na kterého odkazujete a vy jen od něj inkasujete provizi, většinou vyplácenou na měsíční bázi.

Možná se ptáte jak prodejce pozná, že jste mu zákazníka přivedli právě vy. Prodejce by to sám o sobě nepoznal, ale pomůžou mu k tomu cookie soubory. 

Pokaždé když návštěvník klikne na váš affiliate odkaz, uloží se mu do počítače právě tzv. cookie soubor.

Tento soubor zůstává uložený různě dlouho dobu, záleží na konkrétním affiliate programu – ale nejběžnější periody jsou 30 nebo 60 dní.

Existují ale i affiliate programy, které uchovávají cookie soubory třeba celý rok. Jakmile během této doby zákazník nakoupí, získáváte od prodejce smluvenou provizi.

Pojďme se podívat na výhody affiliate byznysu.

Hlavní výhoda spočívá v obrovské jednoduchosti celého procesu. Jako affiliate partner umístíte pouze svůj odkaz na web a to je celé. Jakmile návštěvník webu na odkaz klikne a poté nákup uskuteční, automaticky získáváte provizi.

Nestaráte se o nic jiného.

Nepřijímáte platby, nemáte žádnou práci s nákupem, uskladněním, balením a odesíláním zboží, neřešíte případné reklamace. Vaše práce je pouze doporučit produkt přes váš affiliate odkaz.

Naopak při dropshippingové spolupráci se prodej uskutečňuje na vaší stránce a vy máte odpovědnost za přijímání plateb a za zákaznický servis, řešení reklamací atp.

Ačkoli tedy fyzicky nebalíte a neposíláte zboží, máte za to odpovědnost. Zákazník nakoupil ve vašem e-shopu a proto se bude s dotazy obracet na vás.

Pokud přijde zboží pozdě, bude si stěžovat vám. Pokud zboží přijde poškozené, bude ho reklamovat u vás.

Jak postavit affiliate e-shop?

Můžete zvolit v zásadě dvě řešení. To jednodušší je využít nabídky společnosti, která se affiliate e-shopy zabývá a využít jejich e-shopové řešení.

Vyberete si pouze sortiment a zvolíte si vlastní název domény, na které e-shop poběží. Nový affil e-shop tak můžete mít funkční během pár minut.

Druhou variantou je postavit si takový affiliate e-shop sám s využitím některého z redakčních systémů. Stačí si zvolit název domény, zaregistrovat hosting a nainstalovat redakční systém WordPress.

Vše můžete udělat třeba zde u Wedosu. Poté stačí nainstalovat potřebný plugin WooCommerce. Některé affiliate programy podporují i import produktů pomocí XML. K tomu bude zapotřebí nainstalovat plugin WP All Import. 

Poté už jen stačí přidat k produktům vaše affiliate odkazy, poladit texty a váš nový affiliate e-shop je na světě.

affiliate e-shop

Řekli jsme si o výhodách affiliate e-shopu, tak by bylo fér si také říci, jaké má toto řešení mouchy.

Asi největší slabinou affiliate e-shopu je neustálá potřeba přivádět nové zákazníky. Na opakované nákupy můžete z principu věci zapomenout.

Jakmile totiž návštěvník vašeho e-shopu bude chtít nakoupit, bude automaticky přesměrován do mateřského e-shopu, kde nákup (většinou) dokončí. A kam myslíte že půjde příště? Na váš e-shop?

Kdepak, pamatovat si bude ten e-shop, kde udělal objednávku a ze kterého mu přišla objednávka pěkně zabalená v obrandované krabici.

Další nevýhodou je fakt, že přesně to zboží, které nabízíte na svém e-shopu vy, nabízí také mateřský e-shop a samozřejmě ho můžete nabízet x dalších partnerů, takže prosadit se bude vyžadovat nějaké úsilí a také trpělivost.

Marže se pohybují nejčastěji mezi 5 až 25%, proto pečlivě vybírejte sortiment, který budete nabízet. V momentě, kdy budete mít nízké prodeje a ještě nižší marže, bude velmi těžké financovat z nich nějaké reklamní aktivity.

Pojďme se tedy podívat na provozování affiliate e-shopu naší metrikou:

Jednoduchost spuštění – 2 – pokud zvolíte řešení, které vám poskytne mateřský e-shop je spuštění affiliate e-shopu otázkou pár minut. I pokud ho budete spouštět sami pomocí wordpressu, není to žádná věda

Rychlost zisku – 5 – jelikož nebudete mít zpočátku ( a možná ani poté ne) peníze na placenou reklamu, bude nutné přivést návštěvnost skrze vyhledavače, což bude nějakou chvíli trvat

Dlouhodobá udržitelnost a rizika – 4 – tento obchodní model je z dlouhodobého hlediska velmi problematický. Je neustále nutné přivádět nové zákazníky. Opakované nákupy neexistují. Affiliate partner s vámi může kdykoli ukončit smlouvu. Nebudujete žádnou zákaznickou základnu

Míra konkurence – 4 – kdokoli může mít stejný e-shop se stejnými produkty jako vy. Mateřský e-shop je většinou hodně silný a lidé nakupují především u něj

Jak sami vidíte spuštění affiliate e-shopu není nikterak náročné, ale je to vykoupeno spoustou nevýhod, které v sobě tenhle obchodní model má.

Kdykoli se vám povede „prodat“, jedná se jednorázovou transakci a zákazník se k vám již nevrátí. Pokud si vzpomene, nakoupí v mateřském e-shopu, do kterého jste ho poslali. A mít byznys založený na jednorázových prodejích není dobré.

Při provozování klasického e-shopu máte možnost budovat nějakou reputaci, databázi kontaktů a jméno v oboru. V affiliate e-shopu toto nehrozí.

Kvalitně vedený klasický e-shop postupem času roste díky vracejícím se zákazníkům a třeba díky doporučení, které váš spokojený zákazník dal svému známému.

Otevřít klasický e-shop zabere samozřejmě více času, úsilí a bude to také stát více peněz. Nemyslíte ale, že se toto úsilí z dlouhodobého hlediska vyplatí? Rozhodnutí nechám na vás..