e-books

Pište a prodávejte e-knihy

Jak vydělávat psaním e-booků

Asi si po přečtení titulku řeknete, vždyť já nejsem žádný spisovatel! Ale o tom úplně psaní e-knih není. E-khihy se od klasických tištěných knih dost liší, kladou jiné nároky na vydavatele a trochu specifické je i samotné čtenářstvo těchto e-knih. E-knihy se dostali na světlo světa kolem roku 2007, kdy Amazon pustil do prodejte svojí čtečku e-knih Amazon Kindle.

První verze této čtečky byla vyprodaná za 5 hodin a následující rok prodeje e-knih na Amazonu poprvé v historii překonaly prodej klasických tištěných knih. Za strmým nárůstem popularity e-knih je řada výhod, které e-knihy nabízí. Náklady na vydání takové knihy jsou mnohonásobně nižší než v případě klasických knih, proto i dělení odměny z prodeje je minimální a většina zisku jde přímo autorovi e-knihy.

Velkou výhodou je také to, že odpadají jakékoli distribuční a dopravní náklady, protože e-knihu si jednoduše můžete stáhnout z internetu. E-knihy lze poměrně také dobře zaměřit na cílové publikum. Jako promo klidně můžete poskytnout několik kopií vaší knihy a nestojí vás to vůbec nic, na rozdíl od klasických tištěných verzí. Sepsání takové e-publikace je také mnohem méně náročné, protože všeobecně e-knihy jsou o dost kratší než ty klasické.

Jak psát nejen ebooky se můžete naučit v kurzu Richarda Stoleka - Jak vydat svou první knihu. Patříte mezi lidi píšící si do šuplíku nebo mezi začínající autory? Chcete se o svou tvorbu podělit s ostatními a nevíte, jak svou knihu vydat? V kurzu se dozvíte, jak knihu připravit tak, aby měla co největší šanci na úspěch.

Dalším, velice zajímavý kurzem který vám pomůže s prodejem ebooku je kurz Dušana Součka - Jak prodávat ebook, který vás naučí prodávat ebook tak, aby u vás zákazníci nakupovali třeba každý den. Naučíte se jak zabalit znalosti do ebooku tak, aby po něm lidé toužili, jak najít zákazníky, jaké nástroje použít a mnoho dalších užitečných a zajímavých rad. Přihlásit se do kurzu Jak prodávat ebook můžete zde.

Celkově publikováním vaší e-knihy můžete ukázat váš talent mnohem snadněji, rychleji a ekonomičtěji než v případě tištěných titulů. Předtím, než se pustíte do psaní vaší první e-knihy by jste měli zvážit několik faktorů, aby vaše budoucí e-kniha byla co nejvíce úspěšná. Některé věci se od psaní klasické knihy dost liší.

Prvním bodem je téma.

Vyberte si takové téma, o kterém víte opravdu hodně nebo jste velkým nadšencem daného tématu, a může to být docela cokoliv. Je to klíčem k tomu, aby jste sepsali e-knihu plnou kvalitních informací, které se bude dobře prodávat. A musí vás to bavit. Pokud budete psát o něčem, čemu ne až tak rozumíte nebo vás to vlastně moc nezajímá, jste předem odsouzeni k neúspěchu. Předtím, než začnete vůbec psát si musíte uvědomit, kdo je vaším cílovým publikem a komu bude vaše e-kniha určena.

Poté co budete vědět kdo je vaším potencionálním čtenářem, můžete e-knihu podle toho psát a stylizovat. Rozhodněte se tedy na jakou skupinu s budete mířit, identifikujte jejich přání a potřeby a budete vědět na jakých základech knihu stavět.

Dalším faktorem je délka e-knihy.

Není nikde pevně stanoveno jak má být e-kniha dlouhá či krátká. Můžete se setkat s e-knihami které mají přes 100 stránek, ale také s těmi, které popíší třeba jen 5 stránek. Nenechte se délkou textu nijak svazovat. Napište co chcete vašemu čtenářstvu sdělit a to úplně stačí, nemusíte psát omáčku okolo jen aby měla kniha více stránek. Naopak kratší e-knihy, které jsou ale nabité fakty a zajímavými informacemi jsou mnohem lepší než e-knihy se sto stránkami plnými nějakých domněnek a různé omáčky kolem.

Čtenáře e-knih zajímají v drtivé většině fakta, nikoli bláboly okolo. Někdo může hodnotit kvalitu knihy podle počtu stránek, ale to je samozřejmě falešné mínění. Pokud kvalitní, kompletní sdělení napíšete na 10 stránek, bohatě to stačí.

Další bodem, který při psaní knihy musíte zvážit je její titulek.

Nezapomeňte, že titulek a obal jsou dvě hlavní věci, které vaši e-knihu prodávají. Trh s e-knihami je dnes poměrně plný konkurence a proto se musíte umět odlišit. Názvy jako je třeba 5 tipů ke spokojenému manželství apod. už moc nefungují. Titulek musí umět zaujmout a ideálně by měl obsahovat tzv. wow efekt. Tedy něco, čím čtenáře překvapíte, udivíte a zaujmete natolik, že si vaši e-knihu bude chtít přečíst celou.

Unikátní obsah vaší e-knihy je jádrem vaší práce a měli by jste mu věnovat nejvíce času.

Prosadit se na trhu s e-knihami není zas až tak jednoduché, ale unikátní obsah, který jste schopni čtenářům nabídnout je vaší obrovskou výhodou. Díky vaší znalosti nebo neutuchající vášni pro daný obor můžete být schopni čtenářům nabídnout unikátní pohled na dané téma, seznámit ho s něčím novým, co jiné e-knihy nenabízí. Při psaní e-knihy může být konkurence i vaším pomocníkem.

Prostudujte ji a zjistěte jaké nedostatky v ostatní pracích vidíte. Často můžete zjistit, že konkurenční kniha je už zastaralá, nebo je nepoužitelná pro běžného čtenáře, může být třeba psána velice neosobně nebo ještě hůře, její obsah je zavádějící nebo některé informace nepravdivé.

Po takovém průzkumu budete zase o dost chytřejší a budete vědět jak vaši e-knihu oproti konkurenci vylepšit. Zkuste se na to zaměřit a napište e-knihu, která je snadno pochopitelná, čtivá, využitelná v reálném životě, přidejte osobní zkušenost nebo různé příklady. Nezapomeňte také zmínit informace o ochraně autorských práv, stránku s obsahem a také stránku u vás jako autorovi.

Jaký formát pro e-knihu zvolit?

Jednoznačně formát PDF. Pokud píšete knihu v Microsoft Office, dejte si pozor aby se při konverzi na PDF neztratili odkazy, které třeba v e-knize máte. Stává se to dost často. Řešením pro vás může být Open Office, který takové problémy nemá a navíc je zcela zdarma, takže si ho můžete stáhnout a začít okamžitě tvořit.

Další důležitým bodem, který by jste rozhodně neměli vynechat je editace-korektura.

Můžete napsat sebelepší e-knihu, ale pokud bude plná gramatických chyb, s úspěchem se můžete rozloučit. Velmi doporučuji, aby jste si text nechali zkontrolovat profesionálním editorem, případně alespoň někým jiným, kdo se vyzná v češtině, slovosledu atd. E-kniha bez gramatických chyb je základním předpokladem k úspěchu. Jinak si váš čtenář může myslet, že jste psaní odflákli nebo dokonce si mohou myslet, že informace v knize obsažené jsou nepravdivé a zavádějící.

Design obalu je další podstatný bod, kterému je dobré věnovat zvláštní péči.

Obal je podstatný pro váš úspěch, protože zhruba 70% lidí soudí knihu podle obalu. Kvalitně zpracovaný a poutavý obal prodává. Pokud si věříte, můžete si design obalu navrhnout a vytvořit sami, ale můžeme to přirovnat jako chůzi po velice tenkém ledu. Můžete mít sebelepší obsah, ale pokud máte příšerný obal, nikdo se na obsah nepodívá.

K pořízení kvalitního a profesionálního obalu můžete přistoupit z více směrů. Můžete práci zadat designérům či grafikům, kteří ho pro vás vytvoří. Můžete také s tímto požadavkem oslovit někoho, kdo dobře maluje. Tady pozor, malované obaly se hodí k určitému typu e-knih, ale k jiným je spíše nevhodný.

Další možností je využít některou z webových aplikací, kde si můžete obal navrhnout. Můžete využít třeba web upwork.com, kde získáte služby profesionálů za nízké ceny. Další místo, kde lze sehnat pěkný cover je killercovers.com, kde vám nabízí originální design navržený přímo pro vaši e-knihu. Hledat můžete třeba také na českém stovkomatu nebo zahraničním Fiverru.

Ještě bych rád zmínil jednu myšlenku, nesnažte se v e-booku obsáhnout všechny aspekty daného tématu a psát nějaké all in one inclusive e-knihy. Daleko lepší je zaměřit se na úzkou oblast zájmu a tomu knihu věnovat. Další knihu můžete věnovat zase jiným faktorům daného tématu.

Marketing a distribuce vaší e-knihy.

Nyní, když už tušíme co obnáší proces psaní e-knihy a na co se při její tvorbě zaměřit, podíváme se na druhý aspekt, a to jest samotný prodej a marketing vašeho nového výtvoru. Jak jsem již zmiňoval na začátku článku, prvním krokem je identifikace vaší cílové skupiny, vašich budoucích čtenářů. Nesnažte se psát knihy pro všechny, ale zaměřte se na vybranou skupiny lidí se stejnými nebo podobnými zájmy.

Pokud bude vaše kniha například o tom, jak získat práci po ukončení studia, rozhodně nebudete cílit na věkovou skupinu 40let+. Vaší cílovou skupinou budou vysokoškoláci v posledních ročnících nebo ti, kteří právě studium dokončili. Kromě tohoto demografického rozdělení také musíte cílit na lidi, kteří opravdu knihy čtou. Můžete začít propagovat vaši knihu třeba na webech, kde jdou e-knihy stáhnout zdarma. Oslovíte tak ideální skupiny lidí.

Dále bychom se také měli podívat na to, za kolik vlastně budeme naši knihu prodávat. Pokud s psaním začínáte, musíte si uvědomit , že prostředí je plné dravé konkurence a že vás „nikdo“ nezná. Prodejní cenu vaší knihy musíte nastavit s ohledem na tyto skutečnosti, to znamená dost nízko. Jakmile postupem času získáte kladnou odezvu od čtenářů a vaše jméno nebo knižní tituly se dostanou do povědomí čtenářů, teprve v tento moment můžete uvažovat o zvýšení cen za vaše práce.

Je to jako se vším ostatním, lidé hojně nakupují zlevněné potraviny a stejně tak více kupují i zlevněné knihy. Myslím, že velmi dobrou strategií je prodávat vaše první knihy za minimální cenu, třeba za 20 Kč. Může se vám to zdát málo, ale uvědomte si jaké náklady na výrobu a distribuci e-knihy máte a také kolik kopií můžete prodat. I takto malá částka může při úspěchu e-knihy přinést do vašeho rozpočtu zajímavou částku.

Dokážete tím oslovit mnohem více lidí, dostanete kvalitnější odezvu, bude o vás více a slyšet, budete více na očích a lidé si o vaší knize můžou říci a navzájem si ji doporučit, což je nejefektivnější forma marketingu. K propagaci vaší e-knihy si také můžete vytvořit jednoduchý web nebo pouze landing page, což je stránka která má za úkol zaujmout a informovat návštevníka o tom, co v knize najde a proč a jak by si ji měl zakoupit.

Zaměřte se na širší propagaci vaší knihy. Využijte sociální média, vytvořte si vlastní web nebo blog určený k propagaci e-knihy. Na webu se výrazně zaměřte na SEO optimalizaci, aby jste se dostali ve vyhledávači co možná nejvýše. Pokud se dostanete na Googlu na první místo, vaše stránky navštíví zhruba 10x více návštěvníků než pokud se umístíte na 5. místě.

Napište nějaké články, ve kterých budete na vaši knihu odkazovat nebo řekněte o vašem novém počinu svým známým a nabídněte jim třeba kopii zdarma. Jakmile se jim kniha zalíbí, řeknou o ní zase svým známým a povědomost o vaší knize se dále rozšiřuje. Můžete také kontaktovat různé blogery a administrátory webů, kde by jste rádi viděli recenzi vaší knihy. Nabídněte jim výměnnou za článek o vaší e-knize její kopii zdarma. Zase tak rozšiřujete povědomí o vaší nové e-knize a můžete získat nové zákazníky.

Jednou z nejdůležitějších otázek zní, kde vlastně budu mojí e-knihu prodávat?

Zase máte více možností a záleží na vás, pro kterou se rozhodnete. První, co vás asi napadne je prodávat e-knihu na vlastním webu. Tady záleží především jak velké návštěvnosti se váš web těší. Pokud vám na něj chodí málo lidí, prodat dostatek e-knih bude asi těžké. Samozřejmě vždy můžete zapracovat na zvýšení trafficu (návštěvnosti), ale jsou tu i další cesty, záleží v jakém jazyce vaši e-knihu máte napsanou.

Pokud ji máte pouze v češtině, můžete oslovit prodejce e-knih, jmenovitě třeba eReading.cz, Palmknihy.cz, Rajknih.cz, Databook.cz nebo třeba Baila.net. Velmi ale doporučuji přeložit, nebo spíše nechat si přeložit e-knihu i do anglického jazyka, aby jste mohli oslovit mnohonásobně více potencionálních zákazníků. K distribuci vaší e-knihy anglicky mluvícímu publiku můžete využít Amazon.com, kde jsou e-knihy velmi populární, na Free-ebooks.com se dávají sice knihy ke stažení zdarma, ale můžete požádat čtenáře o dobrovolný příspěvek. Dalším webem je třeba PayLoadz.com nebo Craiglist.com.

Co tedy ještě k psaní e-knih dodat?

Je to byznys jako jakýkoli jiný a tak by se k němu mělo přistupovat. Stanovte si jakých cílů chcete s vaší e-knihou dosáhnout za měsíc, dva nebo tři a sledujte, zdali se vám tyto cíle daří naplnit, nebo dokonce překonat, Pokud ano, bude to skvělé a vy víte, že jste udělali správně, když jste se rozhodli e-knihu sepsat. Pokud vašich (realistických) cílů zatím nedosahujete, zkuste se znovu podívat, jakým způsobem e-knihu propaguje, jak je dostupná, co o ní ostatní říkají a tak podobně.

Pokud někde najdete nedostatky, odstraňte je. Při psaní e-knih, ať už pro samotný výdělek nebo k propagaci vašich hlavních činností podnikání je třeba vzít v potaz řadu věcí, které není radno opomenout, aby se vaše stala práce profesionální, přínosná a setkala se tak s úspěchem. Nicméně pokud se budete řídit danými pravidly, budete psát s radostí a nadšením, vytvoříte kvalitní produkt a dáte si trochu záležet na jeho propagaci, získáte nejen finanční odměnu pro sebe , ale vytvoříte i něco hodnotného a užitečného pro ostatní.

Přestaňte donekonečna pátrat po těch správných příležitostech

Také jsem dříve strávil spoustu času neustálým hledání té správné příležitosti, se kterou bych si konečně mohl na internetu vydělat peníze. Trvalo mi docela dlouho než jsem pochopil jaké postupy na internetu fungují, které nástroje používat a se kterými společnostmi je výhodné spolupracovat. Nakonec jsem ale přišel na to, jak je možné na internetu vydělávat a proto bych vám rád ušetřil čas a peníze a doporučil vám právě ty příležitosti, které mám osobně vyzkoušené a které fungují. Doporučuji ji vám jich hned několik, aby jste si mohli vybrat tu, která vyhovuje právě vám. Ušetřete si raději čas a začněte vydělávat s nejlepšími projekty, které jsem na internetu objevil. 

Autor příspěvku: aurin

Nadšenec do internetového podnikání, díky němuž může každý pracovat na vlastních snech, aby se dříve nebo později staly skutečností.

Napsat komentář