Shiny Object Syndrome

SOS – Shiny Object Syndrom a jak mu odolat

Pracovali jste někdy s někým, kdo je plný velkých nápadů, ale není schopen se na ně soustředit a neustále přeskakuje z jednoho projektu do druhého? Pokud ano, pravděpodobně jste narazili na případ, který psychologové nazývají tzv. „Shiny Object Syndrom„, česky „syndromem lesklých objektů“ (dále budu používat zkratku SOS).

Je to situace, kdy je dotyčný tak zapálený do věcí a příležitostí, které okolní svět nabízí, že není schopný soustředění a je neustále silně přitahován k novým myšlenkám, lidem a podnětům z okolí.

Pravděpodobně ty lidi znáte. Možná jste dokonce i jedním z nich. Online podnikatelé jsou obzvláště náchylní k zasažení SOS. Koneckonců, máme rádi výzvy, milujeme nové lidi a jsme vždy na lovu dalšího velkého nápadu. Ale to je přesně místo, kdy se můžeme dostat do potíží.

shiny-object-syndrome-a-distraction-or-perk-for-entrepreneurs

Psychologická výzkumná pracovnice Sabine Kastnerová zjistila, že čím více stimulům je mozek vystaven, tím těžší je zaměřit se na jediný úkol, což nás činí více impulzivními.

Je to způsobeno tím, že když jsme něčím ohromeni nebo z něčeho nadšení, limbický systém v našem mozku nás nutí abychom udělali to, co cítíme že je správné a ne nutně to, co je skutečně správné. A to nás nutí přijmout nové myšlenky, které jsme ale plně nedomysleli a nevnímáme jejich možné důsledky.

Výzkumní pracovníci John Conbere a Alla Heorhiadi zjistili, že podnikatelé, kteří bojují se SOS syndromem, stáli své společnosti stovky tisíc korun ve výplatách, zdrojích a produktivitě.

Pravdou je, že většina těch „lesklých nápadů“ jednoduše nestojí za to. Jejich hodnota není zcela jasná.

A pokud jsou tyto myšlenky přeneseny i na běžné zaměstnance, mohou snížit morálku a vést k prokrastinaci, neboť zaměstnanci ve skutečnosti ani neví co přesně dělat a jsou frustrováni neustále se měnícími plány a nápady.

Naštěstí pro pacienty trpící SOS syndromem existují způsoby, jak se s tím vypořádat.

Naplánujte si čas na nové nápady

Pokud se pravidelně do vaší hlavy hrnou skvělé nápady a vidíte neustále perfektní příležitosti, zapište si je a vyčleňte si každý týden nějaký čas k tomu, abyste se těmhle nápadům mohli věnovat.

Vytvořte pro ně samostatnou složku v doručené poště. Zapisujte si do kalendáře. Založte si nový notýsek na nápady, do kterého je budete celý týden zapisovat. Ale ponořte se do těchto nápadů naplno až na to přijde vyhrazený čas.

time to plan

Tímto způsobem o myšlenku či nápad nepřijdete, ale také nehrozí okamžité škody, které by mohly nastat, pokud byste se ihned překotně pokoušeli o realizaci vašeho nápadu. Nechce nápad chvilku uzrát ve vašem notesu a podrobně se na něj podívejte ve vyhrazeném čase pro nové nápady.

Zapojte zabijáka snů

Pokud jste věčným snílkem, potřebujete osobního zabijáka snů – někoho, kdo je upřímně skeptický, nohama na zemi, objektivní, nezaujatý, přímý, zkušený a bystrý při hledání potenciálních zádrhelů a háčků, které vaše nové nápady a projekty mohou skrývat..

Mít takového osobního zabijáka snů (v dobrém slova smyslu – NIKDY nepřestávejte snít), na kterého se můžete obrátit v momentě, kdy budete probírat vaše nové nápady, příležitosti a myšlenky je někdy darem z nebes. Přítomnost takového kritika nových nápadů může být mimořádně účinná, přínosná a v důsledku také může věčným hledačům těch „pravých“ příležitostí ušetřit spoustu peněz.

dream killer

Požádejte svého rádce a objektivního kritika, aby se na vaše nápady a myšlenky podíval a podrobil je důkladnému zkoumání, hledal v nich slabiny, kladl vám náročné otázky a vůbec byl protipólem vašemu nekritickému nadšení. Pokud nějaká myšlenka tenhle proces přežije, můžete na ni pracovat dále.

Posilujte své zaměření

Vyhnutí se nebezpečí syndromu lesklého objektu začíná předvídatelným pracovním prostředím a plánem. Psychologové zjistili, že čím více rozhodnutí děláme po celý den, tím méně duševní síly máme.

Tento proces je známý jako „vyčerpání ega“ a v takových situacích je pravděpodobnější, že budete jednat impulzivně – například informovat svůj tým, aby se rychle pustil do nového bláznivého projektu na poslední chvíli – klidně i během hektických období, kdy se vaše pozornost tříští mezi několik důležitých úkolů.

Pro solo online podnikatele tkví nebezpečí v přeskakování z jedné obchodní příležitosti na druhou, práci na mnoha projektech zároveň, věnování se vícero oborům atd. Děláte affiliate marketing a začíná se vám dařit? Vydržte a nepouštějte se hned třeba do e-commerce.

befocussed

Stavíte webový projekt, ale během té doby spatříte něco „lepšího“ a od projektu přeskočíte a začnete ihned pracovat na nové příležitosti? Takovým stylem bohužel žádných kvalitních výsledků nedosáhnete.

Jednoduchý způsob, jak zmenšit vyčerpání ega je, aby vaše pracovní prostředí a plán byly co nejvíce předvídatelné. Čím méně rozhodnutí uděláte, tím účinnější budou.

Zvažte standardizaci denního rozvrhu, abyste činili co nejméně okamžitých rozhodnutí a vyčleňte si plánované bloky času pro tvoření, psaní, zasílání e-mailů nebo telefonování, aby nedocházelo k přeskakování mezi různými úkoly.

Nové nápady mohou v rostoucím podnikání vyvolat nové impulzy a jiskry, ale příliš mnoho jich může způsobit požár. Před implementací nových nápadů je projděte se svým „zabijákem snů“ a ujistěte se, že nápady, které se chystáte implementovat vaše podnikání posílí, ne zničí.

Nezapomeňte, že není všechno zlato, co se třpytí.

Autor příspěvku: aurin

Nadšenec do internetového podnikání, díky němuž může každý pracovat na vlastních snech, aby se dříve nebo později staly skutečností.

1 komentář u „SOS – Shiny Object Syndrom a jak mu odolat

Napsat komentář